جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

خاطرات یک آدم بیست و پنج درصدی





... ده­ها هزار کارگر ، تکنسین ، مهندس ، نقشه ­بردار ، راننده ، مکانیک ، جوشکار ، حسابدار و ... پایه­ های آبادانی این مرز و بوم را به دوش می­ کشند . پایه ­های استواری شهرها و سیاست­ها و آدم­های شهرها و سیاست­ها را ! پایه­ های هر کار عمرانی بر روی دوش این آدم­هاست . آدم­هایی که بنا به شرایط کار و بنا بر رسمی دیرین ، بیست و چهار روز از هر ماه را در کارگاه هستند و شش روز در خانه اگر بتوانند ، می­ مانند !

 

آدم­هایی که هفتاد و پنج درصد از ماه و سال را در کارگاه­ها هستند . آدم­های بیست و پنج درصدی  . 

 

  

ما آدم­های بیست و پنج درصدی هستیم ! در بهترین حالت ، فقط بیست و پنج درصد از زندگی­مان کار نیست . البته به جرات نمی ­توان گفت که آن بیست و پنج درصد ، حتما زندگی است ! پس طبیعی است اگر ما آدم­های بیست و پنج درصدی در خیلی چیزها هم فقط بیست و پنج درصد حساب شویم !

 

      در اجتماع ، بیست و پنج درصد قبول­مان دارند ، چرا که هفتاد و پنج درصد روزهای جوانی­مان را در اجتماع و در شهرها نبوده ­ایم . در چمبره ­ی کار و کارگاه و کوه و بیابان و تنهایی بوده ­ایم . (...)

 

ما آدم­های بیست و پنج درصدی ، به راحتی آب خوردن کلاه سرمان می­ رود . چونکه ما فقط بیست و پنج درصد از کلاه را میبینیم ! هفتاد و پنج درصد کلاه را یا نمی­بینیم و یا باور نمی­کنیم ! (...)

 

بچه­ ها فقط برای بیست و پنج درصد حرف­هایمان تره خرد می­کنند ، چونکه از هفتاد و پنج درصد آن ، چیزی سردرنمی ­آورند . (...) ما تنها بیست و پنج درصد روزها و شب­های بزرگ شدن  بچه­ هایمان را به تماشا می­ نشینیم .

 

 زن­ها ، ما را فقط بیست و پنج درصد داخل آدم حساب می­ کنند ! آخر ما اگر همه­ ی روزهایی را هم که در کارگاه نیستیم ، با زن­ها باشیم ، باز هم فقط بیست و پنج درصد جوانی­مان در کنار زن­ها هستیم . (...)

 

(...) ما هفتاد و پنج درصد روزهای تظاهرات و روزهای رای­ گیری در کارگاه هستیم و شعاری نمی ­دهیم و شناسنامه­ ای برای رای دادن نداریم .(...) ما در بازی­های سیاست حداکثر بیست و پنج درصد به حساب می ­آییم . اگر چه که پایه­ های همه ­ی وعده و وعیدهای کارهای کوچک و بزرگ ، روی شانه­ های هفتاد و پنج درصد از روزگار ماست !

 

ما آدم­های بیست و پنج درصدی ، از حق­مان هم بیست و پنج درصد بیشتر نصیب­مان نمی ­شود . مگر نمی­ گویند حق گرفتنی است نه دادنی ؟ ما برای گرفتن حق­مان فقط بیست و پنج درصد وقت داریم ؛ و  فقط بیست و پنج درصد از راه­های گرفتن حق خودمان را بلدیم .

 

 ما به اندازه­ ی بیست و پنج درصد دیگران حرف می­زنیم . هفتاد و پنج درصد حرف­هایمان از کار است . کاری که هیچکس حوصله ی تحملش را ندارد :

 

- عه ! این­هم شد کار ؟ آدم بیست و چار روز تو بیابون باشه معلومه چی می­شه !

 

- عه ! بس کن دیگه ! حالمونو به هم زدی از بس از کار حرف زدی .

 

- عه ! این چه سلیقه­ ایه که تو داری ! لازم نیست نظر بدی ! نظرت فقط به درد همون بیابونی می­خوره که توش زندگی می­کنی !

 

- عه ! ...

 

پس بهتر است که هفتاد و پنج درصد حرف­هایمان را نزنیم ! ....



این سطرها بخشی از دیباچه کتاب خاطرات یک آدم بیست و پنج درصدی بود به قلم دوست هنرمندم مجید شمسی پور ...
مجید شمسی پور را از وبلاگ دوست داشتنی چارو شناختم . یکی از گوهرهای کمیاب روزگار که اگر دنیای مجازی نبود نمی دانم چطور می شد شبیهشان را پیدا کرد .
کتاب (( خاطرات یک آدم بیست و پنج درصدی )) همانطور که از نامش پیداست روایتگر خاطرات مجید است از کارگاه هایی که که در آن مشغول به کار بوده
داستان های این کتاب درست مثل پست های چارو خاطراتی هستند گاه شیرین و گاه تلخ ٬ گاهی از شمال و گاهی از جنوب ٬ خاطراتی دور و نزدیک که همگی در یک چیز با هم مشترکند : نگاه انسان محور
اگر پست های چارو  را خوانده باشید با من هم عقیده خواهید بود که دو مولفه ٬ داستان های مجید و نادر چارو را بی اندازه خواندنی و جذاب می کند :
اول قلم فوق العاده قوی و دلنشین این دو عزیز که در عین سادگی و روان بودن کلمات ،تصاویری زیبا در ذهن خواننده ترسیم می کنند و وقتی پست ها را می خوانی گویی به تماشای یک فیلم نشسته ای .

و دوم : نگاه انسانی به مقوله انسان
داستان های چارو روایتگر آدم هایی مختلف است . آدم هایی که لزوما خوب یا بد مطلق نیستند . آدم هایی به غایت ساده و در دسترس که نمونه آنها را در اطراف خودمان بسیار دیده ایم و درعین ساده بودن در مواجهه با رویدادها گاهی مثل قهرمان ها رفتار می کنند . اگر به آدمهای چارو دقت کرده باشید می بینید که حتی بدترین و بدردنخورترین آنها هم ذاتا موجودات بدی نیستند و انگار بدِ روزگار بدشان کرده است .

این نگاه انسانی و این قلم هنرمندانه و این انسان با احساس اگر شاعر یا هنرمند بود یا هر شغل و پیشه دیگری داشت انقدر عجیب نمی نمود اما داشتن چنین روحیه ای در محیط خشک و سخت کارگاه به راستی قابل تقدیر و ارزشمند است .
من هم چند ماهی در یک کارگاه عمرانی دورافتاده مشغول به کار بودم اما کار سخت و جانفرسا و گرمای هوای و دوری از خانواده کاری نشانم داد که مرد این بازی نیستم و باید در زمینه دیگری بختم را بیازمایم . وقتی تصور می کنم که مجید با این همه سال تجربه و سابقه کار ، هر شب قبل از خواب با وجود خستگی زیاد اتفاقات آن روز را در دفترش یادداشت می کرده یا از احساسش می نوشته است ، همت و انگیزه اش را بیشتر تحسین می کنم .





مطمئنم که از خواندن این کتاب لذت خواهید برد ....


+ اگر تمایل داشتید که این کتاب را خریداری کنید لطفا اطلاع بدهید .





نظرات 24 + ارسال نظر
تیراژه دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 15:54 http://tirajehnote.blogfa.com

سلام
اولین بار وبلاگ چارو رو از کامنتهای شما شناختم که به گمانم آوا و مامانگار معرفی اش کرده بودند.
خواندن نوشته های شان و آشنایی با قلم افرادی که کمتر در بینشان نویسنده دیده ایم، لطف خاصی دارد. دید را وسیع تر و ذهن را کنجکاو تر و نگاه آدم را عمیق تر میکند
به زوایای نادیده ی سرزمینش و آدمهای سرزمینش ..
کتاب مجید عزیز را حتما خواهم خواند و همچنین امیدوارم کتابی از نادر گرامی نیز منتشر شود.
ممنون از شما برای این پست و معرفی کتاب.

[ بدون نام ] دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 16:19

فرزانه دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 16:41 http://www.boloure-roya.blogfa.com

منم خوندنش رو توصیه میکنم. بابک جان یادت نره درصد من رو هم از مجید بگیری

مریم راد دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 17:20

یکی از وبلاگ های خوبه این حوالی است که وقتی بازش کنی تا خط آخر نمی زاره چشم از صفحه برداری ...

دغدغه های درونی ما آدمها رو به تصویر کلام می نشونه و آدم خودش رو بین خط ها پیدا می کنه...
ساده و بی آلایش شروع می کنه و با تبحر حرفهاش رو می زنه

واقعا دوست دارم کتابشون رو داشته باشم... چه طوری می شه خریداری اش کرد؟

سارا معمارزاده دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 18:35 http://ns.blogfa.com/

بعد از خواندن کتابهای نخوانده کتابخانه کوچکم

"من" دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 19:49 http://yekmanedigar.blogfa.com/

شما 25 درصد می گیرین کتاب رو به ما می فروشین؟

بابک اسحاقی دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 20:12

من حاضرم بیست و پنج درصد پول کتابتون رو خودم بدم

دل آرام دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 20:20 http://delaramam.blogsky.com

چه تعبیر جالبی... آدمهای بیست و پنج درصدی... چقدر از خودم نا امید شدم...

پروین دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 21:05

چقدر نوشتهء داخل کادر صورتی قشنگ و دلنشین بود. قسمتی از کتاب است یا بخشی از وبلاگ این دوست عزیز؟

من هم مایلم کتاب را تهیه کنم. گفته بودید اینجا بگوییم. آیا کتاب را باید اینترنتی و از طریق خاصی خرید که باید اینجا اطلاع داد؟

مریم نگار(مامانگار دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 21:20

ممنون بابک جان..
واقعا جای معرفی این کتاب اینجا توی وبلاگ پرمخاطب شما بود....من کتاب رو خونده ام و فقط میتونم بگم هر کسی خودش باید این مجموعه خاطرات کم نظیر با قلمی روان و زیبا رو بخونه و لذت ببره....
بازم ممنون ....

yasna دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 21:32 http://delkok.blogfa.com

آقا من یه آدم زیر 25 درصدم می تونم این کتاب رو بخونم؟

فرشته دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 22:12

آقا سلام .
اول احوال خانواده رو بپرسیم .حال مهربان جان و آقا مانی چطور است ؟خوب هستند که انشاالله ؟

و اما بعد ..اول یه تشکر بابت معرفی آن روز وبلاگ چارو ..و یه خدا قوت و خسته نباشید به این عزیز بابت کتاب .

ممنون می شویم لطف کرده راهنمایی کنید برای تهیه کتاب چه باید کرد؟؟

کیانا دوشنبه 27 خرداد 1392 ساعت 23:56 http://p4nt4lo0n.blogsky.com

reza سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 04:12 http://parspa2013.persianblog.ir/

سلام دوست من
یه پیشنهاد خوب براتون دارم.
تک تک بازید کنندگانتان را به پول تبدیل کنید.
شما میتوانید بدون صرف هیچ وقتی و تنها با یکبار عضویت و قرار دادن کد پاپ اپ در وبلاگ خود به تعداد تمامی بازدید کننده های وبلاگ خود از ما دریافتی داشته باشید.
اگر میخواهید از وبلاگ خود درآمد داشته باشید پس از ورود به سایت وعضویت؛ وارد پنل کاربری خود شده و طبق راهنمایی های موجود کسب درآمد خود را آغاز کنید.
مزایای این سیستم نسبت به روشهای مشابه.
هر بازدید از وبلاگ شما20ریال.
امکان جذب زیرمجموعه(هر بازید از سایت یا وبلاگ زیرمجموعه10ریال).
در هر 2 ساعت برای هر آی پی منحصر به فرد ، یک بار پاپ آپ محاسبه خواهد شد( 12برابر بیشتر از حد معمول درآمد خواهید داشت).
برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ زیر مراجعه فرمایید
http://parspa2013.persianblog.ir/

رها سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 08:35 http://fair-eng.blogsky.com

مرسی از معرفی... به ایستم اضافه کردم. :)

[ بدون نام ] سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 08:42

استاد شهناز هم آسمانی شد..
صدای تار استاد ...

سپیده سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 08:53 http://setaresepideashk.persianblog.ir/

تلفیقی از پیچیدگی و سادگی ... مهر و خشم درد و شادی دوستی و نفرت ... حس بسیار شیرینی به من داد خوندن وبلاگ ایشون مرسی بابک
و این کتاب ... و این اصطلاح درصد بندی انسانیت و نقشش در زندگی عالی بود

صومعه سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 08:59

سلام علیکم جمیعا
آقای پدر من یک جلد میخوام چطوری میتونم تهیه کنم؟
من اطلاع دادم منتظرم ها.

صومعه سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 09:03

راستی یادم رفت بگم
لطفا یک بخش به اسم کتاب نوشت اضافه کنید ممنونم و از این قبیل پست ها رو اونجا نگهداری کنید.
ممنون برادر

ف رزانه سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 11:48

چارو رو از همین جا شناختم و با خوندنش چقدر عاشقش شدم...

هر آنچه رو که من از چارو دیدم و احساس کردم شما توی این پست به بهترین شکل به تصویر کشیدین...

همین که اون داستانهای زیبا و پر از انسانیت و احساسات لطیف از قلم کسانی بود که توی یک محیط سخت و خشک(بقول شما) مشغول کار بودند برای من کافی بود که هر سه شنبه با عشق چارو رو باز کنم...

هر وقت که چارو رو باز کردم خودم رو در فضایی آزاد و طبیعی که عاری از هرگونه دستکاری انسان بوده احساس کردم و درحالی که نسیمی روح نواز که انسان دوستی رو با خودش داشته صورتمو نوازش میداده، به تماشای فیلمی ساده نشسته ام...(بدون اغراق)

تشکر ویژه از شما بخاطر معرفی چارو و بخاطر این پست و معرفی کتاب...

حتما این کتاب رو میخونم...

یاس سه‌شنبه 28 خرداد 1392 ساعت 13:43

امکان تهیه این کتاب از طریق کتاب فروشی ها وجود دارد؟

بهار چهارشنبه 29 خرداد 1392 ساعت 13:17

سلام آقای اسحاقی لطف کنید راهنماییم کنید که چه طور میتونم کتاب رو تهیا کنم. ممنونتونم
شاد باشی همواره
راستی تولد پسرتون مبارک

عاطفه یکشنبه 2 تیر 1392 ساعت 00:30 http://new-vita.blogfa.com

علاقه دارم بخرم اما آیا تو شهرستان ها هم پیدا میشه؟

لیلا سه‌شنبه 11 تیر 1392 ساعت 10:53

با سلام
من هم قصد خرید این کتاب رو دارم . ولی فعلا تهران نیستم. توی شهرستان ها هم میشه این کتاب رو تهیه کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد